A transparent approach to the formation of the cost of water supply services – one of the directions of implementation of the Strategy of Irrigation and Drainage in Ukraine for the period up to 2030

Keywords: strategy, irrigation, cost of services, technological map, irrigation area, economic effect

Abstract

Goal: To identify the ways of a transparent approachto the formation of the cost of water supply services, whichis one of the directions of implementation of the Strategyof Irrigation and Drainage in Ukraine for the period upto 2030$ to perform forecast calculations of the costof water supply services for different financing optionsand areas of irrigated land. Methods: systemio approachand system atic data analysis, generalization, comparisonand feedback. Results. In order to achieve transparency(to meet the objectives of the Strategy of Irrigationand Drainage up to 2030), the process of forming the costof water supply services for irrigation is proposed to beginwith the formation of a technological map of water supplyservices for irrigation, ie the entire annual productionprocess of water management organization (or organization of water users), which should clearly and transparentlyreflect all production processes that occur during the annualcycle of operation of the water management organizationand the associated costs. The above-mentionedtechnological map of water supply services for irrigationshould become a public document, which the watermanagement organization providing services must offerat the request of water users (or post on its official website).This will ensure the transparency of the tariff formationsystem in the practice of providing water supply services forirrigation and will eliminate the exclusion of water users fromthe formation of the above mentioned tariffs. Conclusions.The calculations show that with the restoration of the projectarea of irrigation and maintaining budget funding at the levelof recent years, the estimated economic effect will be UAH948,02 per 1 ha, or UAH 56,881,200 for the entire Inguletsirrigated area. In the case of the transition of irrigationto full self-financing, according to the calculations,there will be an increase in the costs by UAH 63,84 per1 hectare, or UAH 3,830,400 for the entire array. Underthe same conditions, but with a decrease in energyconsumption and unproductive water losses (by 5,0%)there will be a decrease in the cost of water supply servicesand the estimated economic effect will be 89,38 UAHper 1 ha or 5362 800 UAH for the entire array. That is,with the restoration of the project area of irrigated landand the transfer of irrigation to self-financing (as providedby the Strategy of Irrigation and Drainage in Ukraine upto 2030) the cost of water supply services according tothe calculations will increase compared to the current one,therer fore the measures envisaged by the Strategy shouldbe implemented only in combination with the measures toreduce energy consumption and unproductive water losses.At the same time, in order to achieve a transparent systemof forming the cost of water supply services, technologicalmaps of water supply services should be used.

References

1. Стратегія зрошення та дренажу в Україні на період до 2030 року: схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 р. № 688-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-р#Text
2. План заходів із реалізації Стратегії зрошення та дренажу в Україні на період до 2030 року: затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.10.2020 р. № 1567-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1567-2020-р#Text
3. Вожегова Р.А., Грановська Л.М., Миронова Л.М., Писаренко П.В., Вердиш М.В. Вплив вартості води на економічну ефективність виробництва аграрної продукції в зоні зрошення. Зрошуване землеробство. Херсон, 2012. № 58. С. 154-157.
4. Вожегова Р.А., Козленко Є.В., Морозов О.В., Морозов В.В. Шляхи реалізації Стратегії зрошення та дренажу в Україні на період до 2030 року на Інгулецькій зрошувальній системі. Зрошуване землеробство. Херсон, 2021. № 75. С. 10-15.
5. Грановська Л.М., Пілярська О.О. Законодавче регулювання відновлення та розвитку зрошення в Україні. Зрошуване землеробство. Херсон, 2020. № 74. С. 28-35.
6. Ромащенко М.І., Яцюк М.В., Жовтоног О.І., Дехтяр О.О., Сайдак Р.В., Матяш Т.В. Наукові засади відновлення та розвитку зрошення в Україні в сучасних умовах. Меліорація і водне господарство. 2017. № 106. С. 9-14.
7. Ромащенко М.І., Ковальчук П.І., Михальська Т.О., Матяш Т.В., Шевчук С.А., Волошин М.М., Пендак Н.В., Задорожний А.І., Ковальчук В.П. Методика формування ціни на подачу води на зрошення, промислові та комунальні потреби. Київ, 2006. 33 с.
8. Дехтяр О.О., Брюзгіна Н.Д., Антонюк А.В. Аналіз функціонування зрошувальних систем за техніко-технологічними та економічними показниками. Вісник аграрної науки. 2019. № 3 (792). С. 50-56.
9. Про затвердження переліку платних послуг, які надаються бюджетними установами, що належать до сфери управління Державного агентства водних ресурсів. Постанова КМУ від 26.10.2011р. № 1101 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1101-2011-п#Text
10. Порядок визначення вартості та надання платних послуг бюджетними установами, що належать до сфери управління Держводагентства України. Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Міністерства фінансів України від 25.12.2013 р. № 44/1561/1130 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0163-14#Text
11. Оліховський В.Я. Технологічні карти та можливості їх використання у податковому плануванні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2014. № 794. С. 295-304.
12. Сталий інноваційний розвиток: Створення інтелект-карти. [Електронний ресурс]: навч. посіб. КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: Караєва Н.В. Електронні текстові дані (1 файл: 24,3 Мбайт). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 70 с.
13. Бьюзен Т. и Б. Супермышление. Пер. С англ. Е.А. Самсонов. 2-е изд. Минск : ООО «Попурри», 2003. 304 с.
14. Концепція відновлення та розвитку зрошення у південному регіоні України. Київ : ЦП «Компринг», 2014. 28 с.
Published
2021-09-17
Section
MELIORATION, ARABLE FARMING, HORTICULTURE